tiistai 3. marraskuuta 2015

Pan de Azucar & Mendoza

Reissailu jatkuu! Toissa viikolla tuli pyörähdettyä Pan de Azucarin -luonnonpuistossa muutaman vaihtarikaverin kanssa. Kyseinen luonnonpuisto sijaitsee aavikolla ja sieltä löytyy erilaisia vaellusreittejä. Vaelsimme päivän aikana eräälle näköalapaikalle, jonka maisemat olivat kyllä todella huikeat.

Pan de Azucarilla yövyimme meren rannalla sijaitsevalla leirintäalueella. Vaelluksen jälkeen loikoilimme rannalla ja katsoimme auringonlaskua.

Viime viikolla inttikaverini Juho saapui Chileen katsomaan, millainen meininki täällä on. Viikonloppuna reissasimme ensin Santiagoon, jossa oli paljon myös yliopistomme opiskelijoita. Liityimme muiden opiskelijoiden seuraan, joiden kanssa istuimme iltaa. Lauantaina aamulla otimme suuntamme kohti Mendozan lukemattomia viinitarhoja. Suosittelen kyllä kaikille bussimatkaa Andien läpi Santiagosta Mendozaan. Näkymät ovat todella upeat!

Saavuttuamme Mendozaan suuntasimme hostellille, jonka jälkeen lähdimme metsästämään suurimpia mahdollisimpia pihvejä! TripAdvisorin suositus osui kyllä oikeaan! Herkuttelimme arviolta noin 700 gramman pihveillä! Kyseiset pihvit eivät kuitenkaan olisi menneet alas ilman paria pulloa paikallista viiniä. Ruokailun jälkeen kirjaimellisesti vyöryimme takaisin hostellille. Tosin pysähdyimme paikallisessa bodegassa maistelemassa paikallisia liemiä ja saattoi siitä muutama pullo lähteä myös matkaan.

Seuraavana aamuna meitä tultiin hakemaan hostellilta ja lähdimme kiertämään kolme paikallista viinitarhaa. Sunnuntai aamupäivä menikin viinejä maistellessa. Ohjatut kierrokset ovat Mendozassa todella suuri bisnes ja ainakin meidän kierros oli todella laadukas. Netistä löytyy lukuisia erilaisia kierroksia, joista voi valita omalle lompakolleen sopivimman vaihtoehdon. Meidän kierros kustansi vain 30e/hlö ja kierrokseen sisältyi 3 viinitarhaa ja 11 eri viiniä.

Viinikierroksen jälkeen suuntasimme Mendozan valtavaan puistoon. Kävelimme myös puiston läheisyydessä sijaitsevalle monumentille. Sunnuntai olikin lopulta melko urheilullinen päivä, sillä askelia kertyi noin 26000, eli noin 21,5km. Ainakin edellisillan pihvi sai kyytiä.

Suosittelen Mendozaa matkakohteena kaikille! Kyseinen reissu oli minulle kolmas kerta Argentiinassa ja kaupunki vaikutti todella turvalliselta. Ilmeisesti viinitarhat ja turismi ovat tuoneet kaupunkiin hyvinvointia. Argentiinalainen liha ja viinit ovat myös se syy, miksi jokaisen kannattaa harkita Mendozaa matkakohteena. Kyseinen alue tuottaa 70% maan viinistä, josta voi päätellä, että viinin ystäville näkemistä riittää.